
KOFFIE MYTHES
Koffie wordt veel en graag gedronken, het is in feite de meest gebruikte drug. Toch doen er ook veel verhalen de ronde over koffie. In relatie tot de gezondheid bijvoorbeeld.
Nieuwe onderzoeken
En zeer regelmatig verschijnen er dan ook onderzoeksresultaten over de gevolgen van koffie gebruik. Maar desondanks zijn er veel mensen die niet graag hun kopje koffie 's ochtends zouden willen missen.
Koffie effecten
Beter humeur
Het bekendste bijverschijnsel van koffie en cafeïne is wel de opwekkende werking, zowel geestelijk als lichamelijk. Na het drinken van koffie met in totaal zo'n 200 mg cafeïne, voelt je je prettiger, energieker en alerter.

Een overdosis aan cafeïne kan wel onrust en maagklachten veroorzaken.
Betere prestaties
Mensen met slaaptekort maken maar al te graag dankbaar gebruik van koffie om op bepaalde momenten en tijdens autoritten wakker te kunnen blijven.
Onderzoek heeft uitgewezen dat met koffie, het geheugen van mensen met slaapgebrek beter werkt en zij beter ingewikkelde taken kunnen volbrengen.
Ook het uithoudingsvermogen van aerobe activiteiten en prestaties bij anaerobe activiteiten verbetert na het gebruik van koffie. Waarschijnlijk omdat het de beleving van pijn verandert en omdat het helpt bij het verbranden van vet in plaats van koolhydraten.
Over koffie en gezondheid
Er doen nogal wat verhalen over cafeïne en koffie en de invloed op de gezondheid de ronde. De laatste resultaten van onderzoeken zijn:
Vochtafdrijvend
Lang werd er van uitgegaan dat koffie vocht onttrok aan het lichaam. Nu heeft onderzoek uitgewezen dat bij mensen die tot 550 mg caffeïne gebruikten, geen sprake was van extra urine productie. Bij mensen die meer dan 575 mg cafeïne innamen was dat wel het geval. Dus ook al zit er een een kern van waarheid in dit verhaal, koffie draagt bij aan je dagelijkse behoefte aan vocht en je kunt rustig koffie drinken zonder extra naar het toilet te moeten.
Hart- en vaatziekten
Mensen met hartklachten en/of hoge bloeddruk wordt vaak aangeraden het drinken van koffie te vermijden omdat het de bloeddruk extra zou verhogen. Uit meer dan tien onderzoeken blijkt nu dat er niet meer hart- en vaatziekten voorkomen bij mensen die koffie drinken. Uit een onderzoek waarbij 27000 vrouwen 15 jaar lang gevolgd werden, was de kans op hart- en vaatziekten bij vrouwen die drie koppen koffie per dag dronken, zelfs 24% kleiner. Het percentage nam wel af naarmate er meer koffie gedronken werd
Hoge bloeddruk
Cafeïne veroorzaakt een kleine, tijdelijke stijging van de bloeddruk. Maar uit een onderzoek onder 155.000 verpleegkundigen is gebleken dat, of ze nu koffie met of zonder cafeïne dronken, de kans op hoge bloeddruk gelijk was. Ook andere onderzoeken leveren bewijs voor het feit dat koffie niet bijdraagt aan het ontwikkelen van een hoge bloeddruk.
Kanker
In 1981 kwam een onderzoek van de Harvard Universiteit met resultaten dat het drinken van koffie een verhoogde kans op alvleeskanker zou veroorzaken. Het gebruik van koffie nan hierdoor een tijd af, waarna men moest concluderen dat waarschijnlijk roken en niet de koffie de boosdoener was. Uit later onderzoek bleek zelfs dat mensen die helemaal geen koffie dronken de helft minder kans hadden op het ontwikkelen van leverkanker.
Botontkalking
Onderzoek heeft aangetoond dat degenen die koffie drinken iets minder kalk opnemen, maar dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat mensen die veel koffie drinken minder melk of melkachtige drankjes drinken.
Gewichtsverlies
Cafeïne staat er om bekend dat het het metabolisme versnelt. Met 100 mg cafeïne verbrand je 75 tot 100 extra caloriën per dag. Toch wil dat niet zeggen dat je er ook door afvalt. Onderzoek toonde juist aan dat als je meer cafeïne ging gebruiken, je gewicht zelfs toenam.
Vooralsnog geen dringende redenen om je kopje koffie te laten staan.
|
Tips, opmerkingen, commentaar of iets toe te voegen?